شیمی نو

ساخت وبلاگ

هیپوکلریت کلسیم (پرکلرین) که افراد آن را به عنوان کال هیپو می شناسند یکی از انواع مختلف کلر است که می توانید، بخرید و استفاده کنید. این ترکیب به عنوان کلر استخر نیز شناخته می شود.

پرکلرین معمولا به صورت پودر یا گرانول سفید با بوی کلر فروخته می شود که مستقیماً در آب استخر یا گاهی اوقات از طریق کفگیر استخر استفاده می شود. این ترکیب دارای سطح pH بسیار قلیایی در حدود 11-12 است و حاوی 65-75٪ کلر آزاد موجود است.

همچنین کمتر به شکل قرص یافت می شود. صرف نظر از شکل فیزیکی، نوع پودری یا قرص هیپوکلریت کلسیم حاوی تثبیت کننده استخر (اسید سیانوریک) برای محافظت در برابر آفتاب نیست، بلکه حاوی کلسیم است که به مرور زمان سطح سختی کلسیم استخر را افزایش می دهد.

هیپوکلریت کلسیم چگونه اثر می کند؟

این ترکیب درست مانند هر نوع کلر دیگری کار می کند. پس از افزودن هیپوکلریت کلسیم به استخر، کلر به سرعت با آب واکنش داده و اسید کلریدریک تشکیل می دهد. این اسید است که به میکروارگانیسم های بد شناور در اطراف حمله می کند و آنها را از بین می برد.این ترکیب دیواره سلولی را می شکند و میکروارگانیسم را به طور موثری غیرفعال می کند.

مزایای هیپوکلریت کلسیم (پرکلرین(

هیپوکلریت کلسیم (پرکلرین) بسیار قوی است، بنابراین برای رسیدن به سطح مورد نیاز کلر آزاد در استخر، باید از محصول کمتری استفاده کنید.

 سریع عمل می کند زیرا مقدار زیادی از قبل حل شده و سپس به آب اضافه می شود.

اگر به درستی از قبل حل شده و سپس در آب ریخته شود، به استخر یا تجهیزات شما آسیب نمی رساند.

حمل و نقل آن آسان، با ماندگاری 2 تا 3 سال است.

بسیار مقرون به صرفه است از نظر محتوای کلر فعال، یکی از ارزان ترین انواع کلر است که می توانید بعد از هیپوکلریت سدیم (کلر مایع) خریداری کنید.

معایب هیپوکلریت کلسیم (پرکلرین(

برای جلوگیری از سفید شدن نیاز به پیش انحلال دارد که فقط یک مرحله اضافی است که نیازی به نگرانی در مورد سایر محصولات کلر ندارید.

برخلاف قرص‌هایی که می‌توانند به آرامی کلر را طی روزها یا هفته‌ها به استخر شما وارد کنند، هر روز به صورت دستی استفاده می‌شود. (البته این فقط در مورد کال هیپو به صورت پودر صدق می کند).

در صورت استفاده از مقادیر زیاد پودر باعث کدر شدن موقت می شود، اما آب کدر باید خود به خود پاک شود مگر اینکه عوامل دیگری در کار باشند.

هنگام استفاده از قرص های کال هیپو به یک فیدر مخصوص نیاز دارد زیرا برای جلوگیری از حل شدن سریع آنها نیاز به قرار گرفتن جزئی در معرض آب دارند.

ناپایدار است، به این معنی که حاوی اسید سیانوریک نیست، بنابراین محافظت بسیار کمی در برابر نور خورشید دارد و اگر استخر شما در معرض نور خورشید قرار گیرد، خیلی سریع می سوزد اما می توانید اسید سیانوریک را به صورت دستی نیز اضافه کنید.

pH  بالایی دارد، بنابراین به احتمال زیاد سطح pH استخر شما را بالا می برد که به صورت موقت خوب است.

هیپوکلریت کلسیم برای شوک دادن به استخر

هنگامی که کلر ترکیبی (کلرامین) بیش از حد در استخر شما جمع می شود، می تواند از عملکرد موثر کلر آزاد جلوگیری کند. برای حذف کلرامین از آب استخر، باید به استخر خود شوک بزنید. این فرآیند شامل اضافه کردن 10 برابر کلر به استخر است که مولکول های کلرامین را می شکند و باعث می شود آنها به شکل گاز خارج شوند.

این ایده خوبی است که این کار را یک بار در هفته انجام دهید تا از تجمع شدید کلرامین ها جلوگیری کنید، اما شوک را می توان برای مبارزه با جلبک ها یا سایر آلاینده هایی که وارد آب می شوند، مانند فضولات انسانی نیز استفاده کرد.

  • هیپوکلریت کلسیم (پرکلرین) قوی است به این معنی که برای رسیدن به 10 برابر سطح کلر ترکیبی به محصول کمتری نیاز دارید.
  • سریع الاثر است زیرا از قبل حل شده است و حدود 8 ساعت طول می کشد تا کار خود را انجام دهد.

و از آنجایی که برای شوک دادن به استخر به مقدار کمتری از آن نیاز دارید مدیریت کلسیم اضافه شده و افزایش جزئی pH بسیار آسان ‌تر است، به ‌ویژه زمانی که بقیه مواد شیمیایی آب شما به درستی متعادل شده باشد.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : هیپوکلریت کلسیم (پرکلرین) , هیپوکلریت کلسیم (پرکلرین) چیست؟ , کاربردهای هیپوکلریت کلسیم (پرکلرین) , معایب هیپوکلریت کلسیم (پرکلرین) , مزایای هیپوکلریت کلسیم (پرکلرین) , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 361 تاريخ : شنبه 30 بهمن 1400 ساعت: 23:12

فیکسه کننده راکتیو معمولاً گروه واکنشی در مولکول های عامل تثبیت کننده هستند. گروه واکنش دهنده رایج در اینجا گروه اپوکسی است. این ماده تثبیت کننده رنگ، برخی از گروه ها را در مولکول های رنگ ترکیب می کند و پیوند کووالانسی تشکیل می دهد که به پایداری رنگ کمک می کند.

پس از رنگرزی و تثبیت رنگ راکتیو، اگرچه پیوند کووالانسی با الیاف ایجاد می کند، همیشه مقدار کمی رنگ ثابت نشده روی الیاف به خصوص در منافذ فیبر وجود خواهد داشت. علاوه بر این، در مرحله کاربرد، رنگ های موجود در الیاف نیز ممکن است پیوندها را بشکنند و به طور مداوم رنگ های ثابت نشده را تشکیل دهند.

در حالت مرطوب، این رنگ ها از فیبر خارج می شوند و باعث از بین رفتن رنگ و کاهش ثبات رنگ به خصوص برخی از منسوجات تیره رنگ می شوند. به همین دلیل در سال‌ های اخیر پس از رنگرزی با رنگ‌ های راکتیو یا پس از شستشوی کافی الیاف، یعنی تثبیت پس از رنگرزی، از برخی مواد ثابت ‌کننده برای درمان منسوجات استفاده می ‌کنند.عوامل فیکسه کننده رنگ راکتیو رایج به شرح زیر است:

(1) عامل تثبیت کننده از نوع رزین کاتیونی واکنش دهنده معمولاً با واکنش دی اتیلن تریامین، دی سیاندی آمید و اپی کلروهیدرین (معرفی گروه اپوکسی) تولید می شود. این ترکیب نه تنها می تواند ثبات رنگ های مستقیم و رنگ های اسیدی را بهبود بخشد بلکه باعث تغییر رنگ نیز نمی شود.

(2) عامل تثبیت کننده واکنشی پلی اتر، نوعی ماده ثابت کننده پلی اتر غیر یونی است که از واکنش پلی اتر و اپی کلروهیدرین تولید می شود. این عامل حلالیت خاصی در آب دارد و می تواند به خودی خود به ساختار شبکه ماکرومولکولی متصل شود و ترکیب با رنگ، ترکیبات مولکولی بزرگی را تشکیل می دهد. رنگ و الیاف به طور محکم با هم ترکیب می شوند و سپس ثبات مرطوب را بهبود می بخشند.

(3) عامل تثبیت کننده واکنشی چهارتایی، معمولاً محصول واکنش تری متیل آمین، دی اتیل انریامین و اپی کلروهیدرین است. معمولاً به عنوان ثابت کننده استفاده می شود، اما ثبات رنگ چندان خوب ندارد. با این حال به دلیل داشتن گروه کاتیونی و اتصال عرضی با فیبر، می تواند فیبر سلولزی را اصلاح کند. این یک راه موثر برای تحقق رنگرزی بدون نمک یا نمک اندک و بهبود میزان جذب رنگ است.

انواع فیکسه کننده راکتیو

فیکسه کننده راکتیو را می توان به دو دسته تقسیم کرد. مولکول ‌های نوع اول شامل گروه‌ های پیوند متقابل هستند که می ‌توانند با گروه‌ های قطبی مانند گروه‌های آمینه و کربوکسیل در رنگ‌ ها و الیاف واکنش داده و پیوندهای کووالانسی ایجاد کنند. پس از پخت در دمای بالا، گروه‌ های مختلف واکنش ‌دهنده در رزین پیوند متقاطع تشکیل داده و متراکم می‌ شوند. یک فیلم محافظ شبکه سه بعدی را روی سطح فیبر تشکیل می دهد و در نتیجه ثبات پردازش مرطوب را بهبود می بخشد.

دسته دوم پلی کاتیون ها با گروه های فعال در مولکول هستند که نه تنها می توانند با الیاف واکنش شیمیایی داده و پیوند کووالانسی ایجاد کنند، بلکه نمک های نامحلول را با آنیون های رنگی تشکیل می دهند که می تواند به طور قابل توجهی پایداری در پردازش مرطوب را بهبود بخشد و حاوی فرمالدئید نیست.

مزایای استفاده از فیکسه کننده راکتیو

  • حفاظت از محیط زیست با کاهش آلودگی ها
  • پس از اینکه عامل تثبیت کننده ثابت شد، باید بتواند انواع ثبات را بهبود بخشد، از جمله صابون زدن، مالش خشک، مالش مرطوب و پایداری و غیره.
  • پس از ثابت شدن توسط عامل تثبیت کننده، تغییر رنگ باید کمتر باشد و سایه مواد رنگ شده تحت تأثیر قرار نمی گیرد که برای کنترل تولید راحت است.
  • عامل تثبیت کننده باید ایمن و غیر سمی باشد و در طول نگهداری و استفاده مواد سمی یا مضر تولید نکند.
شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : فیکسه کننده راکتیو ,فیکسه کننده راکتیو چیست؟ ,مزایای فیکسه کننده راکتیو, , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 235 تاريخ : جمعه 29 بهمن 1400 ساعت: 22:34

نرم کن های میکرو سیلیکونی از امولسیون هایی با اندازه ذرات 80 نانومتر ساخته شده اند. آنها می توانند در بافت نخ نفوذ کرده و بین نخ های جداگانه رسوب کنند در نتیجه در منسوجات لطافتی درونی ایجاد می کنند. از این نوع نرم کن ها برای دادن بافت نرم و ابریشمی به پارچه ها و الیاف استفاده می شود. با توجه به این ویژگی، آنها می توانند انواع پارچه های ساخته شده از پنبه، الیاف مصنوعی، پشم و الیاف ترکیبی را نرم کنند. نرم کننده های فوق همچنین از چروک شدن پارچه ها جلوگیری می کند، روند دوخت را بهبود می بخشد و ماندگاری محصول را نیز افزایش می دهند.

خصوصیات عمومی نرم کن میکرو سیلیکونی

  • ظاهر فیزیکی: مایع چسبناک بی رنگ تا زرد، شفاف تا مه آلود
  • طبیعت یونی:غیر یونیک
  •  pH محلول 1٪: 5 +/- 1
  • امتزاج پذیری: قابل اختلاط با آب
  • ثبات: برای رقیق کردن اسیدها و قلیاها پایدار است.
  • سازگاری: سازگار با محصولات کاتیونی، آنیونی و غیریونی.

دوزهای توصیه شده براساس قدرت غلظت محصول است و چون تمایل دارد در طول ذخیره سازی از بی رنگ به زرد تبدیل شود ph نباید بیشتر از 6.5 باشد.

خواص نرم کن میکرو سیلیکونی

  • نرم کننده میکرو سیلیکونی جدیدترین نرم کننده است که برای حجیم سازی درحوله نخی مرغوب استفاده می شود.
  • حس نرم بادوام و احساس حجیم را به شما القا می کند
  • مقاوم به حرارت
  • دوخت را بهبود می بخشد
  • سازگار با مواد تکمیل کننده رزین و بسیاری از روشن کننده های نوری
  • ایده آل برای فرآیند لایه برداری

مزایای استفاده از نرم کن میکرو سیلیکونی

نرمی و لطافت

یکی از دلایلی که لباس های شسته شده زبر می شوند این است که الیاف به پوست مالیده می شوند. با استفاده از نرم کن های میکرو سیلیکونی می توان از این امر جلوگیری کرد. پلیمرهای میکرو سیلیکونی بر روی هر فیبر مجزا چسبیده و اثر روان کاری ایجاد می کنند که اصطکاک سطح را کاهش می دهند در نتیجه پارچه بسیار نرم تر شده و سطحی صاف و ابریشمی خواهد داشت.

اتو آسان

غالبا اتو زدن باید سریع و آسان انجام شود. افزودنی های مبتنی بر میکرو سیلیکون که در طول چرخه آبکشی به لباس ها اضافه می شوند، در اینجا مفید هستند. زنجیره های میکرو سیلیکونی روی الیاف گیر می کنند و اصطکاک بین پارچه و آهن را کاهش می‌دهند.

آب گریزی

لباس های ورزشی اغلب باید در مواد شوینده بطور کامل غوطه ور شوند تا کثیفی و آلودگی ها را دفع کنند. این عمل را می توان با استفاده از نرم کن های میکرو سیلیکونی که در طول چرخه آبکشی به برنامه شستشو اضافه می شوند، انجام داد. میکرو سیلیکون ها روی پارچه ها چسبیده و از آنها در برابر کثیفی های ناشی از آلودگی ها محافظت می کنند. نکته قابل توجه این است که خاصیت نفس کشیدن پارچه حفظ می شود.

آبدوستی

توانایی پارچه ها در جذب آب را می توان با افزودن میکروسیلیکون هایی که بطورخاص آبدوست شده اند افزایش داد. زنجیره های میکرو سیلیکونی روی الیاف لنگر می اندازند و گروه های آبدوست آنها به سمت بیرون رانده می شوند. این امر زمان خیس شدن را کاهش می دهد و آب دوستی را افزایش می دهد. نتیجه این خاصیت ایجاد پارچه های فوق العاده جاذب و الیاف مصنوعی آبدوست است.

ثبات رنگ

پوشیدن و شستن مکرر لباس ها سطح پارچه ها را فرسوده می کند. رنگ ها محو می شوند و لباس ها بطور فزاینده ای بی رنگ می شوند. استفاده از نرم کن های میکرو سیلیکونی می تواند این اثرات را خنثی کند. میکرو سیلیکون ها از الیاف با پوشاندن آنها در طول چرخه شستشو محافظت می کنند و در نتیجه رنگ ها را در جای خود ثابت نگه می دارند بنابراین از محو و کم رنگ شدن رنگ ها جلوگیری می کند و پارچه لباس را برای مدت بیشتری سالمتر نگه می دارند.

خشک شدن سریع

امروزه صرفه جویی در زمان در بسیاری از زمینه ها مهم است. نرم کن های میکرو سیلیکونی قطبی که بر روی سطوح الیاف پارچه قرار گرفته اند باعث می شوند پارچه ها رطوبت را سریع تر آزاد کنند حتی زمانی که ماشین لباسشویی کار خشک کردن را انجام می دهد بازهم نرم کن های میکرو سیلیکونی بطور موثری نقش خود را ایفا می‌کنند.

احتیاط در مصرف نرم کن میکرو سیلیکونی

توصیه می شود محصول رقیق شده را در مدت 2 ماه استفاده کنید و قبل از استفاده خوب هم بزنید. آنها را در سوله خنک و تهویه شده به دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : نرم کن میکرو سیلیکونی ,نرم کن میکرو سیلیکونی چیست؟ ,کاربردهای نرم کن میکرو سیلیکونی, خواص نرم کن میکرو سیلیکونی , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 203 تاريخ : پنجشنبه 28 بهمن 1400 ساعت: 20:58

ایزوتیازولین یک ترکیب شیمیایی آلی، به شکل مایع شفاف و به رنگ زرد کم رنگ است. این ترکیب آلی به عنوان یک ماده شیمیایی ضد میکروبی شناخته می شود و برای کنترل باکتری ها و قارچ ها در آب، سیستم های فاضلاب، سیستم های استخراج روغن و سایر کاربردهای صنعتی استفاده می شود.

استفاده از این محلول بر پایه آب در صنایع آرایشی و بهداشتی برای کنترل فعالیت میکروبی و جلوگیری از رشد آنها و کمک به حفظ کیفیت محصول است. ایزوتیازولین با سورفکتانت های غیر یونی سازگار است. حلالیت خوب در ترکیبات آبی و برخی ترکیبات آلی، از خواص بهینه این حلال آلی است. بسته به حلال سیستم، می توان از ایزوتیازولین به عنوان بیوسید استفاده کرد. بیوساید ایزوتیازولین کف نمی کند و تجزیه پذیر است.

مشتقات ایزوتیازولین

این حلال آلی دارای دو مشتق پرکاربرد در صنایع است که عبارتند از:

متیل ایزوتیازولین: ماده ای بی رنگ است که به عنوان نگهدارنده در لوازم آرایشی استفاده می شود.

متیل کلرو ایزوتیازولین: این ماده با نام کاتون CG نیز شناخته می شود و در صنعت رنگ، چسب و مواد ضدعفونی کننده استفاده می شود.

این ترکیب شیمیایی به عنوان نگهدارنده در صنعت کاربرد فراوانی دارد اما در دوزهای غیر مجاز یا برخی افراد حساس باعث ایجاد واکنش های آلرژیک می شود. برخی از مطالعات روی نورون ها نیز نشان می دهد که متیل ایزوتیازولین می تواند بر روی اعصاب تأثیر بگذارد و در دوزهای بالا باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی می شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی ایزوتیازولین

استفاده از این ترکیب شیمیایی مزایای بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال این ترکیب شیمیایی با طیف وسیعی از مواد شیمیایی سازگار است و در طیف وسیعی از اسیدیته موثر است. ایزوتیازولین از یک مکانیسم دو مرحله ای برای مهار میکروب ها استفاده می کند. در طی این مراحل، عملکردهای مهم فیزیولوژیکی مانند رشد، تنفس (مصرف اکسیژن) و تولید انرژی (سنتز) به سرعت در میکروب ها مهار می شود و در نتیجه تخریب تیول های پروتئینی و تولید رادیکال های آزاد باعث مرگ سلولی می شود.

سنتز و تولید ایزوتیازولین

ایزوتیازولین هتروسیکل ساده ای است که مشتقات آن کاربردهای بسیار زیادی دارند. معمولاً این حلال آلی از واکنش سولفینیل پروپان و بسته شدن حلقه این ماده تولید می شود. اکریلیک اسید نیز با روش دیگری می تواند این ماده را تولید کند.

کاربرد و موارد استفاده ایزوتیازولین

این ترکیب شیمیایی به طور گسترده در صنایع مختلف استفاده می شود که از مهمترین کاربردهای این ماده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در محصولات آرایشی این ماده شیمیایی به عنوان یک نگهدارنده در پاک کننده های آرایشی، تونرهای پاک کننده و محصولات مرطوب کننده پوست استفاده می شود.
  • در صنعت چوب به عنوان نگهدارنده و جلوگیری از پوسیدگی استفاده می شود
  • در صنعت کشاورزی برای تولید کودهای شیمیایی کارایی دارد
  • یک عامل موثر در تصفیه آب و فاضلاب است
  • در برج های خنک کننده و سیستم های خنک کننده استفاده می شود
  • می تواند جایگزینی برای فرمالدئید باشد
  • ایزوتیازولین می تواند در تولید امولسیون پلی آکریلات برای رنگ استفاده شود
  • بسیاری از موادی که در منزل استفاده می کنیم، از جمله مواد شوینده، رنگ، جوهر و چسب حاوی این ماده هستند

حساسیت به ایزوتیازولین

امروزه حجم مصرف این ماده شیمیایی در محصولات مختلف افزایش یافته است و نگرانی ها در مورد اثرات نامطلوب یا حساسیت این محلول ارگانیک در کشورهای مختلف گسترش یافته است. برخی تحقیقات انجام شده و گزارش ها نشان داده است که تماس مستقیم این ماده با پوست، می تواند باعث ایجاد حساسیت شود. طبیعتاً هر چه غلظت و مدت تماس با این ترکیب شیمیایی بیشتر باشد، شدت آسیب بیشتر می شود.

حداکثر غلظت مجاز ایزوتیازولین در شوینده ها 15 پی پی ام و در لوازم آرایشی 8 پی پی ام است و مصرف بیشتر آن می تواند عوارض مختلفی از جمله حساسیت و سوختگی شیمیایی ایجاد کند.

استفاده از دستکش، عینک و لباس مخصوص و رعایت کلیه نکات ایمنی هنگام کار با این ماده شیمیایی ضروری است. برای نگهداری این مواد از ظروف مخصوص و دربسته استفاده می شود. بهتر است این ظروف را در جای خشک و سرد به دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. همچنین بهتر است مکان نگهداری دارای تهویه مناسب باشد.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : ایزوتیازولین , ایزوتیازولین چیست؟ , کاربرد ایزوتیازولین , سنتز و تولید ایزوتیازولین, , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 292 تاريخ : پنجشنبه 28 بهمن 1400 ساعت: 4:48

سیلیکاژل یک خشک کن تجاری است که اغلب داخل بسته بندی محصولاتی مانند کفش، دارو، ابزارهای الکترونیکی، تلسکوپ ها و میکروسکوپ ها قرار می گیرند. بسته های سیلیکاژل رطوبت هوا را کاهش می دهند تا بر محصولات مختلف تاثیر نگذارد.

سیلیکاژل عمدتا در صنایع به عنوان یک ماده خشک کن استفاده می شود. سیلیکاژل به شدت جذب کننده رطوبتی است که ممکن است در نتیجه تغییرات دما ایجاد شود. به عنوان یک ماده خشک کن از رشد کپک ها و باکتری هایی که می توانند محصولات فاسد شدنی و قطعات الکترونیکی را خراب کنند، جلوگیری می کند. به همین دلیل است که اغلب در بسته بندی استفاده می شود. برخی از محصولات مانند دستگاه های نوری مانند تلسکوپ ها به رطوبت بسیار حساس هستند. لنزها و منشورها به راحتی می توانند کدر شوند و در داخل دستگاه کپک ایجاد شود.

کاربردهای صنعتی و شیمی سیلیکاژل

از سیلیکاژل در درب محصولات دارویی مانند مکمل های غذایی استفاده می شود به همین دلیل ماندگاری طولانی دارند. همچنین برای کمک به تعمیر تجهیزات الکترونیکی آسیب دیده از آب استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر تلفن همراه شما به طور تصادفی در آب افتاد، می توانید با غوطه ور کردن مدارهای آن در سیلیکاژل، رطوبت را از مدارها حذف کنید.

همچنین توسط مهندسان ارتباطات برای حفظ سطح رطوبت در فرستنده‌های رادیویی فرکانس بالا و سیستم‌های انتقال ماهواره‌ای استفاده می‌شود، جایی که کمک می‌کند تا سیستم‌ها تا حد امکان کارآمد باشند.

یکی دیگر از کاربردهای این ترکیب به عنوان خشک کننده، خشک کردن رطوبت هوا در سیستم های هوای فشرده صنعتی است. در اینجا، هوای فشرده با جریان در بستر مهره ها خشک می شود. از تشکیل آب و آسیب رساندن به سیستم های صنعتی جلوگیری می شود.

روش مشابهی برای جلوگیری از خرابی لوله های هوای ترمز در لوکوموتیوهای راه آهن استفاده می شود، جایی که تراکم رطوبت هوا می تواند منجر به گرفتگی ضعیف سیستم ترمز شود و منجر به حوادث احتمالی شود.

در شیمی انجام آکروماتوگرافی بدون سیلیکاژل بسیار دشوار است، جایی که از آن به عنوان یک فاز ثابت در کروماتوگرافی ستونی استفاده می شود. ذرات ترکیب مورد استفاده برای این فاز بسیار کوچک هستند زیرا هرچه اندازه ذرات کوچکتر باشد، سطح تماس بزرگتر است.

یکی دیگر از کاربردهای سیلیکاژل در سنتز ترکیبات آلی و همچنین تصفیه معرف های نامحلول و پاک کننده های شیمیایی است. این امر با تبدیل گروه های هیدروکسیل روی سطح سیلیس به گروه های عامل دار امکان پذیر می شود. سیلیکاژل همچنین می تواند به صورت کووالانسی با گروه های کیلیت پیوند بخورد که سپس می تواند برای حذف انتخابی یون های فلزی از محلول های آبی استفاده شود.

کاربردهای خانگی سیلیکاژل

جدا از کاربردهای صنعتی و شیمی سیلیکاژل، می توانید از این ترکیب در بسیاری از کاربردهای خانگی و عملی استفاده کنید. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • دئودورانت خاک گربه: می توانید با پاشیدن مقداری از آن داخل جعبه خاک گربه، از آن برای خوشبو کردن جعبه استفاده کنید. همچنین به از بین بردن آب مدفوع و توقف رشد باکتری ها کمک می کند و برای بچه گربه ها سمی نیست!
  • فیلتراسیون آب: حتی می توانید این ترکیب را به سیستم فیلتراسیون خانگی خود اضافه کنید، جایی که می تواند فلزات سنگین و مواد معدنی حل شده در آب لوله کشی را جذب کند.
  • محافظت از عکس‌ها: اکنون که عکس‌های دیجیتال را می‌توان به راحتی به صورت آنلاین آپلود کرد، عکس‌های چاپ شده قدیمی با ارزش‌تر از همیشه هستند. رطوبت دشمن شماره یک تصاویر چاپ شده قدیمی است. رطوبت می تواند مواد شیمیایی روی عکس ها را حل کند و همچنین می تواند منجر به رشد قارچ ها و باکتری ها شود. خوشبختانه، نگهداری آنها با کیسه های ژل سیلیکا می تواند از این امر جلوگیری کند.
  • نگهداری از وسایل کلکسیونی: اگر مجموعه‌های کاغذی دارید می‌توانید با قرار داردن آن‌ها در ظرف شیشه‌ای با ژل سیلیکا، آن‌ها را در شرایطی بکر نگه دارید.
  • از اسناد مهم محافظت کنید: بسیاری از اسناد مهم شما مانند بیمه نامه ها، اسناد، وصیت نامه ها و قراردادهای قانونی معمولاً ذخیره می شوند. این باعث می شود این اسناد در برابر رطوبت آسیب پذیرتر شوند. افزودن سیلیکاژل از خراب شدن اسناد شما جلوگیری می کند.
  • اگر متوجه شده اید که کتاب های شما کمی بوی کپک زدگی پیدا می کنند، مقداری سیلیکاژل را در قفسه کتاب خود قرار دهید تا آن را از بین ببرید.
  • بوی بد لباس های شسته شده را با قرار دادن بسته های بزرگ سیلیکاژل زیر سبد لباس های خود، از بین ببرید.
شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : سیلیکاژل, سیلیکاژل,چیست, کاربردهای سیلیکاژل , مزایای سیلیکاژل , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 205 تاريخ : چهارشنبه 27 بهمن 1400 ساعت: 17:47

صابون پخت پنبه، یک صابون پرکاربرد در صنعت نساجی است که با نام Soap-k350 در صنعت شناخته می شود. صابون پخت پنبه از ترکیبات شیمیایی مانند الکان سولفونات و فنیل الکل اتوکسیلات تهیه می شود. این صابون خاصیت پاک کنندگی بسیار بالایی دارد و تمام لکه ها و کثیفی های روی الیاف پنبه را از بین می برد. این ترکیب شیمیایی مناسب برای پخت و سفید گری پنبه ویسکوز و الیاف دیگر ترکیب شده با پنبه است.  صابون پخت پنبه به عنوان نفوذ دهنده نیز استفاده می شود.

این ترکیب در بازار بیشتر به صورت یک مایع شفاف یافت می شود، به راحتی در آب حل می شود و دارای PH در محدود 7 یا 8 است. این صابون به دلیل داشتن ویژگی های بسیار زیاد در صنعت نساجی بسیار محبوب شده است.

پنبه پرمصرف ترین الیاف طبیعی روی کره زمین است. سایر الیاف طبیعی عبارتند از ابریشم، پشم و کتان که از الیاف موجود در ساقه گیاهان کتان ساخته شده است. الیاف پنبه از گیاه پنبه به دست می آید. به طور خاص، این الیاف از پوشش لایه بیرونی دانه های گیاه پنبه تهیه می شود.

پنبه مهمترین الیاف طبیعی صنعت نساجی و همچنین الیاف سلولزی نساجی در جهان است، که برای تولید پوشاک، اثاثیه منزل و محصولات صنعتی استفاده می شود. برای ساختن نخ از الیاف پنبه، الیاف جداگانه روی هم قرار می گیرند و دور یکدیگر می پیچند. الیاف بلندتر از الیاف کوتاه ارزش بیشتری دارند، زیرا به همپوشانی کمتری نیاز دارند. بنابراین می‌ توان آن‌ ها را به رشته ‌های ظریف ‌تری تبدیل کرد.

از دوران قدیم، پنبه نقش مهمی در بسیاری از فرهنگ‌ های بشری جهان داشته است. حتی فراعنه مصر هم از پنبه استفاده می کردند. کلمه «پنبه» از کلمه قدیمی عربی «القطن» گرفته شده است.

معجزه واقعی الیاف پنبه مخصوصاً منشأ و ویژگی های بیولوژیکی آن برای اکثر مردم ناشناخته است. هر یک از الیاف پنبه یک تار موی گیاهی است. هر مو تنها یک سلول منفرد است که از سطح پنبه دانه رشد می کند و هر دانه از 10000 تا 20000 فیبر تولید می شود. وجود کرک روی دانه ‌های یک گیاه اتفاقی غیرعادی نیست اما ویژگی‌ های پنبه منحصربه‌ فرد است.

کاربرد صابون پخت پنبه

از این صابون در صنایع نساجی برای شستشو در سیستم های بوبین و کلاف استفاده می شود. این صابون برای الیاف ترکیبی مانند پنبه و پلی استر بسیار مناسب است و بسیاری از کثیفی ها و چربی ها را از این الیاف از بین می برد. این صابون در شستشوی اولیه الیاف پنبه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. صابون پخت پنبه خواص و ویژگی های زیادی را به الیاف پنبه اضافه می کند. بنابراین بسیاری از تولید کنندگان از این صابون در پردازش و تولید الیاف پنبه استفاده می کنند.

مزایا و ویژگی های صابون پخت پنبه

صابون پخت پنبه، دارای مزایا و ویژگی های بسیار زیادی است. بسیاری از تولید کنندگان از این صابون برای فرآوری الیاف پنبه ای خود استفاده می کنند. برخی از مزایای این ماده عبارتند از:

این صابون با ترکیباتی مانند پراکسید هیدروژن و هیپوکلرید سدیم سازگار است و قدرت این ترکیبات سفید کننده را ضعیف نمی کند.

  • صابون پخته پنبه نفوذ پذیری پنبه را افزایش داده و جذب رنگ توسط الیاف پنبه را آسان تر می کند.
  • این صابون حتی در محیط های بسیار قلیایی نیز پایدار است.
  • این صابون شستشو دهنده ای بسیار قوی با کف کم است
  • صابون پخت پنبه به دلیل آب دوست بودن، نفوذ رنگ و مواد را در الیاف پنبه افزایش می دهد.
  • این صابون در برابر مواد اکسید کننده و احیا کننده مقاوم است
  • صابون پخته پنبه غیر سمی است و برای سلامتی عوارض جانبی در پی ندارد.

میزان مناسب مصرف صابون پخت پنبه در صنعت نساجی

میزان مناسب مصرف این صابون به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. میزان مصرف صابون پخت پنبه برای الیافی که میزان بالایی از آلودگی و کثیفی را به همراه دارد، حدود 1.5 الی 3 گرم در هر لیتر از آب است. این مقدار ممکن است با توجه به سیستم های تولیدی مداوم یا نیمه مداوم نیز متفاوت باشد. معمولا میزان صابون پخت پنبه در سیستم های مداوم، حدود 10 الی 20 گرم در هر لیتر آب است.

شرایط نگهداری از صابون پخت پنبه

این صابون را باید در محیطی با تهویه مناسب و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. دمای مناسب برای ذخیره سازی این صابون 25 درجه سانتی گراد است. این صابون در شرایط مطلوب، به مدت یک سال قابل ذخیره سازی و مصرف است.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : صابون پخت پنبه , صابون پخت پنبه چیست؟ , کاربرد صابون پخت پنبه , مزایای صابون پخت پنبه, , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 208 تاريخ : چهارشنبه 27 بهمن 1400 ساعت: 3:54

مونو پتاسیم فسفات نمک مونوپتاسیم اسید فسفریک است. مونوپتاسیم فسفات به راحتی در آب محلول و در اتانول نامحلول است. این ماده در زمان واکنش با MgO سرامیکی با کیفیت بالا تولید می کند.

مونو پتاسیم فسفات یکی از مهمترین ترکیبات معدنی است که گاهی اوقات با نمک دی پتاسیم (dipotassium salt) و همچنین با اسید فسفریک متبلور می شود. نام های IUPAC مونو پتاسیم فسفات عبارتند از پتاسیم دی هیدروژن فسفات و پتاسیم دی هیدروژن (تتراکسیدوفسفات) (1- ). نام سیستماتیک IUPAC نیز مونو پتاسیم فسفات، دی هیروکسیدوفسفات پتاسیم است.

ساختار مونو پتاسیم فسفات

احتمال وجود مونو پتاسیم فسفات در چندین پلی مورف بسیار زیاد است. کریستال های پاراالکتریک با تقارن چهار ضلعی توسط این ترکیب در دمای اتاق تشکیل می شوند. اگر خنک ‌سازی تا 150- درجه سانتی ‌گراد (238- درجه فارنهایت) انجام شود، به فاز فروالکتریک تبدیل می‌شود.

اگر هیدروژن با دوتریوم جایگزین شود، دمای انتقال تا 50- درجه سانتی گراد (58- درجه فارنهایت) تغییر می کند. اگر این ماده تا دمای 190 درجه سانتی گراد (374 درجه فارنهایت) حرارت داده شود، ساختار مونوپتاسیم فسفات به مونوکلینیک تغییر می کند. اگر حرارت بیشتر شود، مونوپتاسیم فسفات به دلیل از دست دادن آب تجزیه می شود و به متافسفات پتاسیم تبدیل می شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی مونو پتاسیم فسفات

  • شکل ظاهری: کریستال های بی رنگ یا پودر کریستالی سفید و بی بو
  • فرمول: KH2PO4
  • نقطه ذوب: 253 درجه سانتی گراد
  • چگالی: 2.34 g/cm³
  • حلالیت در آب: g/100ml22

مونوپتاسیم فسفات پس از حل شدن در آب، اسید فسفریک و هیدروکسید پتاسیم را تشکیل می دهد.

KH2PO4 + H2O → H3PO4 + KOH

فسفات دی سدیم، آب و هیدروکسید پتاسیم از واکنش بین فسفات مونو پتاسیم و باز تشکیل می شوند.

KH2PO4 + 2 NaOH → H2O + KOH + Na2HPO4

خطرات شیمیایی : با گرم شدن تجزیه می شود و گازهای سمی تولید می کند. محلول موجود در آب یک اسید ضعیف است.

سنتز مونو پتاسیم فسفات

مونوپتاسیم فسفات با استفاده از اسید فسفریک و هیدروکسید پتاسیم تولید می شود. کلرید پتاسیم جایگزینی است که در فرآیند تولید مونو پتاسیم فسفات استفاده می شود. مبدل‌های یونی، آمین‌های سوم با زنجیره بلند برای خالص ‌سازی مونو پتاسیم فسفات با حذف کلریدها استفاده می شوند.

 کاربردهای مونو پتاسیم فسفات

مونوپتاسیم فسفات در تولید، صنعت و باغبانی کاربردهای زیادی دارد و در ترکیباتی مانند کودها، بازدارنده‌های خوردگی و مواد ضد جرم‌گیر، رنگ‌ها، چسب‌ها، درزگیرها و پوشش‌ها، واسطه‌ها و عوامل تصفیه سطح استفاده می شود. 

به عنوان کود استفاده می شود زیرا به عنوان منبع  فسفر و پتاسیم، یک جزء کلیدی در بسیاری از کودهای اوره و فسفات آمونیوم است که عمدتاً به دلیل توانایی آن در تنظیم سطح آمونیاک از طریق تعادل pH پایین تر است. مزایای کودهای حاوی مونوپتاسیم فسفات خلوص بالا ، سدیم کم ، حداکثر انعطاف پذیری، واکنش سریع گیاه، فاقد آمونیوم، مناسب برای کشت آبی، ترکیبی ایده آل از عناصر غذایی.

یکی از کاربردهای قابل توجه مونوپتاسیم فسفات به عنوان یک عنصر در نوشیدنی های ورزشی است. در ساخت فسفات سدیم، فسفات آمونیوم، فسفات کلسیم و سایر فسفات ها استفاده می شود.

برای حفظ رنگ در تخم مرغ استفاده می شود و همچنین در محصولات کم سدیم، فرآورده های گوشتی و لبنیات استفاده می شود. در تولید دارو، بیکینگ پودر و غذا و همچنین مخمرها استفاده می شود.

درسیستم های سونار و سایر کاربردهای الکترونیکی و به عنوان یک ماده نوری غیرخطی برای استفاده از لیزر و تصفیه فاضلاب استفاده می شود.

مونو پتاسیم فسفات به عنوان یک افزودنی برای تهیه فرمول های مایع داخل وریدی خاص در مواقعی که نیازهای بیمار با محلول های الکترولیت یا مواد مغذی استاندارد برطرف نمی شود، مفید است.

این ماده را می توان به عنوان یک باکتری کش مستقیم و یک عامل کمپلکس کننده یون های کلسیم و منیزیم در آب  صنعتی نیز استفاده کرد.

خطرات مونو  پتاسیم فسفات

مونوپتاسیم فسفات به عنوان یک ماده کم خطرناک در نظر گرفته می شود. زیرا می تواند باعث تحریک پوست، چشم و مجاری تنفسی شود. چشم ممکن‌ ترین ناحیه تماس با مونوپتاسیم فسفات است که می تواند باعث تحریک حاد چشم می‌شود. اگر تماس طولانی مدت با پوست وجود داشته باشد، ممکن است تحریک شدید پوست ایجاد شود.

احتمال تحریک دستگاه تنفسی فوقانی به دلیل تنفس بخار مونوپتاسیم فسفات وجود دارد. مصرف مقدار زیادی فسفات مونوپتاسیم باعث تحریک، تهوع، استفراغ، اسهال، گرفتگی عضلات غیرطبیعی و غیره خواهد شد. این ماده یکی از پرکاربردترین ترکیبات در صنعت کشاورزی است و به عنوان یکی از بهترین کودها برای سلامت گیاه در نظر گرفته می شود.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : مونو,پتاسیم فسفات , مونو,پتاسیم فسفات چیست؟ , خطرات مونو,پتاسیم فسفات ,کاربردهای مونو پتاسیم فسفات , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 782 تاريخ : سه شنبه 26 بهمن 1400 ساعت: 1:18

آب ژاول یک ماده شیمیایی است که برای استفاده مصارف خانگی رقیق شده و فروخته می شود. این ماده مخلوطی از آب و هیپوکلریت سدیم است که برای استفاده در خانه و بسیاری از محیط های کار، معمولا با غلظت هیپوکلریت سدیم در محدوده ای از حدود 3 تا 9 درصد به فروش می رسد .توجه داشته باشید که در مصارف صنعتی می توان از غلظت هیپوکلریت سدیم 30 درصد یا بالاتر استفاده کرد.

کاربرد آب ژاول

این ماده اغلب به عنوان یک افزودنی در انواع شوینده های لباسشویی برای سفید کردن وسایلی مانند ملحفه ها، حوله ها و تی شرت های سفید استفاده می شود. با این حال، در حالی که سفید کننده برای تمیز و روشن نگه داشتن پارچه های سفید عالی است، یک ضد عفونی کننده موثر نیز می باشد.

آب ژاول برای ضدعفونی کردن و کنترل یا کشتن عوامل بیماری‌ زا مانند ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا و ویروس COVID-19 استفاده می ‌شود. این ماده به محیط زیست آسیب نمی رساند و آب های زیرزمینی را آلوده نمی کند.

استفاده از این پاک کننده به تجهیزات یا سطوح سخت و بدون تخلخل، از جمله فولاد ضد زنگ، پلاستیک، سرامیک لعابدار، شیشه، چینی و سایر مواد آسیب نمی رساند. بنابراین می توان از آن برای تمیز کردن و ضد عفونی ایمن میزها، کف، توالت، سینک، سطل زباله، صفحه کلید، تلفن، کلید چراغ و میز استفاده کرد.

مهم ترین نکته ای که باید هنگام تمیز کردن با این ماده ضدعفونی کننده به خاطر بسپارید این است که این ماده همیشه باید در آب فراوان رقیق شود. نسبت سفید کننده به آب ⅓ فنجان سفید کننده و و 1 گالن آب، یک ماده ضد عفونی کننده موثر ایجاد می کند.

این محلول ضدعفونی کننده می تواند اسباب بازی های کودکان، ظروف سگ، ، مبلمان فضای باز و موارد دیگر را ضدعفونی کند و لکه ها را از بین ببرد. اگر از نسبت سفید کننده به آب توصیه شده برای تمیز کردن یا ضدعفونی کردن استفاده کنید، می توانید از آن در سراسر خانه استفاده کنید.

احتیاط در مصرف آب ژاول

آب ژاول خورنده و محرک است، بنابراین قبل از استفاده از آن باید اقدامات احتیاطی را برای محافظت از پوست، چشم ها و ریه های خود انجام دهید. با پوشیدن دستکش های خانگی لاستیکی بلند مانع تماس آن با دست خود شوید. سپس، برای جلوگیری از استنشاق دود، یک یا دو پنجره را باز کنید. تهویه اتاق نیز به محافظت از چشمان شما در برابر بخار کمک می کند، اما اگر یک جفت عینک ایمنی دارید، برای محافظت بیشتر از آنها استفاده کنید.

سفید کننده را به درستی رقیق کنید

برای ضدعفونی کردن نیازی به استفاده از آب ژاول با قدرت کامل ندارید این ماده در صورت رقیق شدن نیز موثر است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند که ابتدا یک گالن آب گرم را به یک سطل یا کاسه بزرگ اضافه کنید و سپس آب ژاول را با دقت اندازه بگیرید و آن را در آب بریزید. مواد را بایکدیکر مخلوط کنید. بهتر است از آب داغ که می تواند باعث انتشار گاز کلر اضافی در هوا شود برای رقیق کردن آب ژاول خودداری کنید.

قبل از ضد عفونی کردن با آب ژاول آلودگی ها را پاک کنید

آب ژاول پاک کننده نیست و چربی و کثیفی را از بین نمی برد، بنابراین قبل از ضد عفونی کردن با این مایع رقیق شده، باید از یک پاک کننده همه منظوره مناسب استفاده کنید.

آب ژاول را اسپری نکنید

محلول آب ژاول رقیق شده را در بطری اسپری نریزید و آن را روی سطوح اسپری نکنید. بطری‌های اسپری معمولی که صاحبان خانه می‌توانند از لوازم خانگی ها خریداری کنند، اغلب دارای قطعات مونتاژ فلزی هستند که در تماس با سفیدکننده‌ها خورده می‌شوند.

این خوردگی ممکن است به اسپری رنگ زنگ زده بدهد و قدرت ضدعفونی کننده آب ژاول را کاهش دهد. بهترین راه برای ضدعفونی کردن با مخلوط رقیق شده این است که یک اسفنج را در محلول فرو کنید، آن را فشار دهید و سپس از اسفنج برای استفاده از محلول روی سطوح استفاده کنید. قبل از شستشو یا پاک کردن با دستمال کاغذی اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی سطوح بماند.

از آب ژاول فقط بر روی سطوح غیر متخلخل استفاده کنید

از کف تا سقف، می توانید تقریباً تمام سطوح غیر متخلخل را با محلول آب ژاول رقیق شده ضد عفونی کنید. برای ضدعفونی کردن خانه، ابتدا از سطوحی که اغلب لمس می‌شوند، مانند میز، شیرآلات، دستگیره‌های در، سینک ظرفشویی، وان و توالت شروع کنید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : آب ژاول , آب ژاول چیست؟ , کاربردهای آب ژاول, خطرات آب ژاول , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 244 تاريخ : دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت: 4:47

پلی الکترولیت نوعی پلیمر با واحد تکرار شونده دارای بار الکتریکی است. پلی الکترولیت همانند الکترولیت ها (نمک ها) و پلیمرها (ترکیبات با وزن مولکولی بالا) هستند و به همین دلیل گاهی اوقات پلی نمک نیز نامیده می شوند.

محلول های این ترکیبات مانند نمک ها، رسانای الکتریکی خوبی هستند. این ترکیبات همچنین مانند پلیمرها، محلول های آنها اغلب چسبناک هستند. زنجیره‌ های مولکولی باردار، نقش اساسی در تعیین ساختار، پایداری و برهم ‌کنش ‌های مجموعه‌ های مولکولی مختلف دارند.

این ترکیبات نقش اساسی در زیست شناسی و بیوشیمی ایفا می کنند. بسیاری از مولکول های بیولوژیکی پلی الکترولیت هستند. به عنوان مثال، پلی پپتیدها (پروتئین ها) و DNA پلی الکترولیت هستند. هر دو پلی الکترولیت طبیعی و مصنوعی در صنایع مختلفی استفاده می شوند.

پلی الکترولیت ها را می توان به دسته های ضعیف و قوی نیز تقسیم کرد. پلی الکترولیت «قوی» پلی الکترولیتی های هستند که برای اکثر مقادیر معقول pH به طور کامل در محلول تجزیه می شود. در مقابل، یک پلی الکترولیت ضعیف دارای یک ثابت تفکیک (pKa یا pKb) در محدوده 2 تا ~ 10 است، به این معنی که در pH متوسط ​​تا حدی تجزیه می شود. بنابراین، پلی‌ الکترولیت‌ های ضعیف در محلول به‌ طور کامل شارژ نمی‌ شوند و علاوه بر این، بار جزئی آن‌ ها را می‌ توان با تغییر pH محلول، غلظت یونی یا قدرت یونی اصلاح کرد.

هنگامی که محلول های دو پلیمر با بار مخالف (یعنی محلول پلی کاتیون و یکی از پلی آنیون ) با هم مخلوط می شوند، معمولاً یک کمپلکس توده ای (رسوب) تشکیل می شود. این امر به این دلیل رخ می دهد که پلیمرهای دارای بار مخالف یکدیگر را جذب کرده و به طور برگشت ناپذیری به یکدیگر متصل می شوند.

ترکیب پلی الکترولیت

ساختار هر پلیمر تحت تأثیر عوامل متعددی مانند معماری پلیمر و میل ترکیبی حلال قرار می گیرد. در مورد پلی الکترولیت ها شارژ نیز تاثیرگذار است. در حالی که یک زنجیره پلیمری خطی بدون بار معمولا در یک ترکیب تصادفی در محلول یافت می شود، بارهای روی یک زنجیره پلی الکترولیت خطی یکدیگر را دفع می کنند. این امر باعث می شود زنجیره یک ترکیب میله مانند حالت گسترش یافته تر را اتخاذ کند. اگر محلول حاوی مقدار زیادی نمک اضافه شده باشد، بارها غربال می شوند و در نتیجه زنجیره پلی الکترولیت به یک ترکیب معمولی تر فرو می ریزد.

پلی آمفولیت ها

پلی آمفولیت نوعی پلی الکترولیت است که دارای هر دو گروه تکرار شونده کاتیونی و آنیونی است. این پلیمرها معمولا تنها زمانی حل می شوند که نمک اضافه شده به مقدار کافی وجود داشته باشد. بسیاری از پروتئین ها پلی آمفولیت هستند زیرا برخی از اسیدهای آمینه، اسیدی هستند در حالی که برخی دیگر خاصیت بازی دارند.

کاربردهای پلی الکترولیت

پلی الکترولیت ها کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. این ترکیبات بیشتر برای اصلاح جریان و خواص پایداری محلول ها و ژل های آبی استفاده می شوند. به عنوان مثال، می توان از این ترکیبات برای تثبیت سوسپانسیون های کلوئیدی یا برای شروع لخته سازی (رسوب) استفاده کرد.

پلی الکترولیت ها همچنین می توانند برای انتقال بار سطحی به ذرات خنثی نیز استفاده شوند. بنابراین اغلب به عنوان غلیظ کننده، امولسیفایر، نرم کننده، لخته ساز و حتی کاهش دهنده کشش سطحی در صنایع استفاده می شوند. این ترکیبات در تصفیه آب و برای بازیافت روغن نیز استفاده می شوند. این ترکیبات در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی برای بهبود کارایی مورد استفاده قرار می گیرند.

در صنایع غذایی پلی الکترولیت ها، کاربرد های بسیار زیادی دارند. برخی از پلی الکترولیت هایی موجود در مواد غذایی عبارتند از: پکتین، کاراگینان، آلژینات ها، پلی وینیل پیرولیدون و کربوکسی متیل سلولز.

کاربردهای این ترکیبات در بیوشیمیایی و پزشکی نیز در حال بررسی است. در حال حاضر تحقیقات زیادی در مورد استفاده از پلی الکترولیت های زیست سازگار برای پوشش های ایمپلنت، انتشار کنترل شده دارو و سایر کاربردها در حال انجام است.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : پلی الکترولیت , پلی الکترولیت چیست؟ , کاربردهای پلی الکترولیت , ترکیب پلی الکترولیت , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 239 تاريخ : دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت: 2:32

نیترات سدیم (NaNO3) یک پودر سفید رنگ است که حلالیت بالای در آب دارد. این ترکیب شیمیایی غنی از نیتروژن است و در خانواده نمک ها طبقه بندی می شود. همچنین به نام‌های نیترات شیلی، نیتراتین یا نیتر سودا نیز شناخته می‌شود. این ترکیب غیر قابل اشتعال است. با این حال، یک عامل اکسید کننده قوی است و می تواند با بسیاری از ترکیبات قابل اشتعال به شدت واکنش دهد. نیترات سدیم با حرارت دادن در دمای بالاتر از 538 درجه سانتی گراد به صورت انفجاری تجزیه می شود.

نیترات سدیم با شستشو سنگ معدن به دست می آید، یعنی با عبور آب از سنگ معدن، نیترات سدیم را استخراج می کنند. از طرف دیگر، می توان آن را از واکنش هیدروکسید سدیم و اسید نیتریک یا به عنوان یک محصول مشترک از ساخت کاتالیزورهای فلزی تولید کرد.

موارد استفاده نیترات سدیم

نیترات سدیم برای انجام چندین واکنش مختلف در بسیاری از صنایع استفاده می شود. این ترکیب معمولاً در موارد زیر کاربرد دارد:

  • در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده
  • در صنعت کود به عنوان منبع نیتروژن
  • به عنوان یک آفت کش
  • در تصفیه فاضلاب برای کمک به رشد باکتری های مفید
  • در تولید شیشه برای تولید شیشه های تقویت شده شیمیایی که در برابر خراش مقاوم تر هستند و استحکام بیشتری دارند.
  • در صنعت داروسازی
  • به عنوان تنظیم کننده pH و محصولات تصفیه آب
  • در محصولات تصفیه سطح فلز
  • در سیالات انتقال حرارت
  • در چسب ها و درزگیرها
  • در محصولات ضد یخ
  • در مواد منفجره و بمب های دودزا
  • در پیشران موشک جامد
  • در سیالات هیدرولیک
  • در سفالگری

فواید کاربردی نیترات سدیم

  • این ترکیب بخش طبیعی هر رژیم غذایی است و در پزشکی نیز کاربرد دارد.
  • مکمل های غذایی حاوی نیترات معدنی می توانند فشار خون را کاهش دهند.
  • نیترات سدیم حاوی نیتروژن است که در رشد گیاهان مهم است. البته توجه داشته باشید که نیتروژن بیش از حد تولید میوه ها و گل ها را به تاخیر می اندازد و کمبود آن نیز می تواند منجر به رشد کم گیاهان شود. نیتروژن حاصل از کودهای نیترات سدیم بلافاصله در دسترس ریشه گیاهان قرار می‌گیرد.
  • با نیترات ها می توان عمر گوشت ها را طولانی تر کرد و آنها را عاری از میکروب ها نگه داشت.

منابع حاوی نیترات سدیم بالا

  • تمام گوشت های صورتی که از شرکت های مواد غذایی تهیه می شوند مانند بیکن، ژامبون، سالامی، گوشت مرغ و غیره.
  • سبزیجات و میوه ها؛ به دلیل اینکه نیتروژن در خاک به نیترات سدیم تبدیل می شود و جذب گیاه می شود
  • گیاهان نیترات سدیم را از خاک در مقادیر مختلف جذب می کنند. سبزیجاتی که سطوح بالایی از نیترات سدیم دارند شامل اسفناج، تربچه، کاهو، کرفس، هویج، کلم، چغندر و غیره.
  • ماهی دودی.
  • آب آشامیدنی کنترل نشده.
  • غذاهای دارای مواد نگهدانده (برای نگهداری غذا از نیترات سدیم  جهت افزایش طول عمر مفید و همچنین برای جلوگیری از فساد زودرس ناشی از رشد باکتری ها استفاده می‌کنند).

اثرات منفی نیترات سدیم برای سلامتی

فرض بر این است که نیترات سدیم با آسیب به عروق (سخت و باریک شدن شریان ها) موجب بروز بیماری های قلبی و عروقی شود و همچنین با تاثیر بر متابولیسم قند در بدن احتمال ابتلا به بیماری دیابت را افزایش دهد.

اگر این ماده شیمیایی به مقدار زیاد مصرف شود برای سلامتی خطرناک است زیرا با اسید معده و سایر مواد شیمیایی موجود در معده واکنش نشان می دهد و نیتروزامین تولید می کند که باعث سرطان می‌شود.

کودکان و زنان باردار باید از این مواد شیمیایی اجتناب کنند زیرا عوارض جانبی آن می تواند برای رشد کودکان و نوزاد خطرناک باشد.

این ترکیب با بروز سرطان روده بزرگ و سایر بیماری ها مانند سرطان خون، لنفوم غیر هوچکین، بیماری قلبی، سرطان تخمدان، مری، معده، پانکراس و سرطان تیفوئید در ارتباط است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) دستور داده است که مصرف روزانه نیترات سدیم نباید بیش از 3.7 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن باشد، برای مثال، فردی با وزن 150 پوند (68 کیلوگرم) نباید بیش از 0.25 گرم نیترات سدیم در روز مصرف کند. همانطور که می دانیم اندازه گیری مقدار این مواد نگهدارنده سخت است زیرا در برچسب برخی مواد غذایی ذکر نشده است.

چگونه از عوارض نیترات سدیم در امان باشیم؟

مقدار گوشت فرآوری شده را در رژیم غذایی خود محدود کنید. همچنین می تواند به شما در جلوگیری از خطر فشارخون کمک کند.

خوردن مواد غذایی ارگانیک راه خوبی برای جلوگیری از مصرف بیش از حد نیترات است، زیرا مواد غذایی ارگانیک با کودهای نیتروژن دار مصنوعی رشد نمی‌کنند.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : نیترات سدیم , نیترات سدیم چیست؟ , کاربردهای نیترات سدیم , عوارض نیترات سدیم , روش تولید نیترات سدیم , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 290 تاريخ : يکشنبه 24 بهمن 1400 ساعت: 22:57

گلیسیرین یک ترکیب پلی ال ساده است که با نام های مستعار مختلفی از جمله گلیسرول استفاده می شود. گلیسرول گاهی اوقات برای اشاره به محصول شیمیایی خالص استفاده می شود.

گلیسیرین یک ماده بی رنگ و بی بو، مایعی با طعم شیرین و چسبناک است که بسیار محلول در آب است. این ویژگی ها به گلیسیرین طیف وسیعی از کاربردها را در بسیاری از صنایع، از جمله لوازم آرایشی، دارویی و محصولات غذایی می دهد.

خواص شیمیایی و فیزیکی گلیسیرین

  • نام: گلیسیرین / گلیسرول
  • فرمول مولکولی C3H8(OH)3 :
  • وزن مولکولی: 92,09382 گرم بر مول
  • شکل ظاهری: محلول شربتی شفاف، بی رنگ، بی بو (یا جامد زیر 64 فارنهایت) با طعم شیرین
  • نقطه جوش: 290 درجه سانتی گراد (554 فارنهایت)
  • نقطه ذوب: 18 درجه سانتی گراد (64 فارنهایت)
  • حلالیت: قابل اختلاط با آب، استون، اتانول و اتیل اتر، اما نامحلول در اتر نفت، دی سولفید کربن، کلروفرم، تتراکلرید کربن و بنزن
  • پایداری: محلول های موجود در آب، اتانول و پروپیلن گلیکول پایدار هستند، اما گلیسرول در صورت نگهداری در دمای پایین ممکن است متبلور شود (کریستال ها فقط در دمای بالای 20 درجه سانتی گراد ذوب می شوند).

محلول های خالص در شرایط عادی در برابر اکسیداسیون بسیار مقاوم هستند، اما در صورت حرارت دادن تجزیه می شوند و آکرولئین تولید می کنند که می تواند در غلظت های بالا سمی شود.

 گلیسیرین پس از مصرف به سرعت در معده و روده جذب شده و به عنوان منبع انرژی در سراسر بدن توزیع می شود. این ترکیب می تواند توسط آنزیمی به نام گلیسرول کیناز در کبد و کلیه ها به گلیسروفسفات فسفریله شود و سپس در مسیرهای متابولیک طبیعی استفاده شود. از طرف دیگر، گلیسرول با اسیدهای چرب آزاد ترکیب می شود تا تری گلیسیرید تولید کند که در بافت چربی ذخیره می شود.

کاربردهای گلیسیرین

گلیسیرین یک ماده غیر سمی است که به طور کلی برای مصرف انسان بی خطر در نظر گرفته می شود. به همین دلیل است که ترکیب رایج بسیاری از شیاف های پزشکی و کپسول های خوراکی است. ویسکوزیته و طعم شیرین گلیسیرین در مواردی مانند شربت سرفه و خمیردندان نیز به کار می رود تا آنها را نرم تر کند.

در صنایع غذایی، گلیسیرین به طور گسترده ای به عنوان یک مرطوب کننده، شیرین کننده و نگهدارنده استفاده می شود. خاصیت جاذب رطوبت آن همچنین باعث می شود گلیسیرین به یک مرطوب کننده ایده آل در لوازم آرایشی تبدیل شود. این ترکیب در محصولات نرم کننده پوست مانند مرطوب کننده ها و محصولات صابونی استفاده می شود. برخی از کاربردهای مهم گلیسیرین به شرح زیر است:

  • استفاده از گلیسیرین به عنوان پرکننده، در مواد غذایی کم چرب مانند کوکی ها به عنوان پرکننده غیرمعمول نیست.
  • در صنایع دارویی و پزشکی به عنوان روان کننده و مرطوب کننده. نسبتاً ضد میکروبی و ضد ویروسی است و بنابراین می توان از آن برای درمان زخم استفاده کرد. برای درمان افزایش شدید فشار چشم نیز کاربرد دارد.
  • گلیسیرین به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی آن در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود که به جلوگیری از خشکی پوست کمک می کند.
  • این ترکیب جزء مهم بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است. همچنین در تولید خمیر دندان برای جلوگیری از پلاک و حفره های دندانی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا باکتری های دهان را تغذیه نمی کند.
  • در تولید مایع سیگار الکترونیکی.
  • در مواد منفجره مانند دینامیت.
  • در صنایع فیلمسازی برای جلوگیری از خشک شدن سریع نواحی مرطوب و محیط های کاری.

روش های تولید گلیسیرین

گلیسرول را می توان به دو روش تولید کرد: از چربی ها و روغن ها یا به صورت مصنوعی.

از روغن ها و چربی ها

از دیدگاه شیمیایی، تری گلیسیریدها استرهای گلیسرول هستند. هنگامی که اینها تحت هیدرولیز قرار می گیرند، گلیسرول آزاد تولید می شود. این به عنوان یک واکنش صابونی شناخته می شود و اغلب در ساخت صابون استفاده می شود. از همین واکنش در تولید بیودیزل با ترانس استریفیکاسیون نیز استفاده می شود. در نتیجه، گلیسرول تولید شده به این روش اغلب بسیار خام و تیره با قوام شربت مانند است. این ترکیب معمولاً یک محصول جانبی ارزان است.

گلیسرول مصنوعی

گلیسرول مصنوعی از مسیرهای دیگری به دست می آید که معمولاً به جای تری گلیسیرید از پروپیلن استفاده می کنند. در این فرآیند، پروپیلن برای تولید آلیل کلرید کلرینه می شود که متعاقباً در حضور هیپوکلریت اکسید می شود و دی کلروهیدرین تولید می کند. سپس با یک باز قوی واکنش داده و منجر به اپی کلروهیدرین می شود که در نهایت برای سنتز گلیسرول هیدرولیز می شود.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : گلیسیرین , گلیسیرین چیست؟ , کاربرد گلیسیرین , انواع گلیسیرین , روش تولید گلیسیرین , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 216 تاريخ : شنبه 23 بهمن 1400 ساعت: 21:55

روغن نارگیل از پالپ سفید رنگ موجود میوه نارگیل به دست می آید. روغن نارگیل از طریق استخراج با حلال و به روشی مشابه سایر روغن های دانه تولید می شود.

روغن نارگیل به عنوان روغنی که دارای بالاترین میزان اسیدهای چرب اشباع شده است، از نظر تغذیه ای کمترین فواید را برای کنترل سلامت قلب و عروق، کلسترول و تری گلیسیرید دارد. باید در نظر داشته باشیم که این روغن نارگیل کلسترول ندارد، به این معنی نیست که نمی تواند آن را افزایش دهد، زیرا این روغن دارای اسیدهای چرب اشباع بالایی است، بنابراین پس از هضم، جذب و متابولیسم، اسیدهای اشباع در نهایت باعث افزایش سطوح کلسترول می شوند.

مصرف زیاد این روغن می‌تواند منجر به ایجاد دیس لیپیدمی شود که منجر به افزایش کلسترول خون می‌شود. با این حال، به دلیل منشا گیاهی آن، به اندازه چربی های حیوانی کلسترول را افزایش نمی دهد.

ویژگی های روغن نارگیل

ترکیب چربی اشباع روغن نارگیل تقریباً به 90 درصد می رسد. از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط مانند لوریک (تقریبا 45٪)، پالمتیک، استئاریک و اسید میریستیک تشکیل شده است. همچنین حاوی مقادیر کمی اسید اولئیک (زیر 6 درصد) است و عملاً حاوی اسید لینولئیک یا لینولنیک نیست، یعنی امگا 3 و  امگا 6 ندارد.

روغن نارگیل به دلیل تراکم و بافت آن، به طور گسترده ای به عنوان جایگزینی برای چربی حیوانی، بیشتر در صنایع شیرینی پزی، و همچنین در سایر آماده سازی های آشپزی استفاده می شود و در ساخت چنین محصولاتی کاربرد دارد.

روغن نارگیل به صورت مایع، به عبارتی در دمای محیط حدود 25 درجه سانتی گراد، رنگ کمی زرد دارد. با این حال، اگر دما کمتر باشد، متراکم می شود و ظاهر سفید، نیمه جامد یا جامد به خود می گیرد.

برخلاف اکثر روغن های گیاهی که در دمای اتاق مایع هستند، این روغن غلیظ تر، نیمه جامدتر است، اما به اندازه چربی های حیوانی جامد نیست.

فواید روغن نارگیل

روغن نارگیل به هضم غذا کمک می کند

اگرچه حاوی سطح بالایی از چربی اشباع است، اما از آنجایی که از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط تشکیل شده است هضم آسان ‌تری در مقایسه با سایر انواع چربی‌ها دارد. این باعث می شود که روغن نارگیل در شرایط خاص یا برای افرادی که معمولاً مشکلات سوء هاضمه دارند بسیار مفید باشد. برای مثال افراد مبتلا به بیماری روده یا پانکراس می توانند از خواص این روغن بهره مند شوند.

روغن نارگیل برای سرخ کردن عالی است

روغن نارگیل بسیار پایدار است و دمای بالا را بدون آسیب تحمل می کند. از آنجایی که محتویات آن عمدتاً اسیدهای چرب اشباع است، در مقایسه با اسیدهای چرب غیر اشباع، کمتر در معرض اکسیداسیون یا ترشیدگی زودرس هستند.

روغن نارگیل برای مو مفید است

روغن نارگیل دارای ویژگی هایی است که آن را برای مراقبت از مو مناسب می کند. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گشاد کننده عروق: با اثر بر روی رگ های خونی پوست سر، جریان خون را در این قسمت از بدن افزایش می دهد که باعث تامین بیشتر مواد مغذی برای مو می شود.
  • ضد خارش: گلیسین و منتول موجود در آن خواص ضد خارشی دارند و برای جلوگیری از خارش پوست سر مفید است.
  • ضد سبوره: روغن نارگیل حاوی اسید اسکوربیک، اسید لینولئیک، متیونین و روی است که همگی دارای خواص ضد اگزما هستند که برای درمان سبوره مفید هستند.
  • آنتی باکتریال: نارگیل حاوی بیش از 20 جزء است که به آنتی باکتریال های مورد استفاده در شامپوها یا محصولات مو کمک می کند.
  • مرطوب کننده: روغن نارگیل به دلیل بافتی که شبیه کره است، یک مرطوب کننده عالی برای پوست است.

در صنایع غذایی

از روغن نارگیل در صنایع غذایی بیشتر در تهیه سس و مارگارین استفاده می شود، اما در پخت غذاها نیز استفاده می شود، زیرا به دلیل ویژگی جامد آن، برای پوشاندن برخی از دسرها ایده آل است.

کاربردهای خارجی روغن نارگیل

یک مرطوب کننده فوق العاده برای پوست است، نه تنها به دلیل محتوای آن، بلکه به دلیل متراکم بودن آن ، اثر تغذیه ای آن بادوام تر و در نتیجه شدیدتر است.  در نتیجه در کرم های پوست، کرم های صورت، لوسیون های ضد آفتاب، آماده سازی مو، شامپو و حتی رژ لب یافت می شود. بدیهی است که از آن برای ساخت صابون نیز استفاده می شود.

مضرات روغن نارگیل

ایراد اصلی روغن نارگیل افزایش سطح کلسترول است که ممکن است تأثیر مضری بر سلامت ما بگذارد، زیرا چربی اشباع زیادی دارد بنابراین با مصرف متعادل آن می توانید از فواید آن بهره مند شوید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : روغن نارگیل , کاربرد روغن نارگیل , خواص روغن نارگیل , مضرات روغن نارگیل, , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 219 تاريخ : جمعه 22 بهمن 1400 ساعت: 17:43

سولفونیک اسید یک سورفکتانت است، این بدان معنی است که می توان از آن به عنوان وسیله ای برای حذف ناخالصی ها و چربی ها استفاده کرد. سورفکتانت مولکولی است که از دو قسمت تشکیل شده است، یک قسمت از ساختار مولکولی بخش آبدوست و انتهای دیگر آن آبگریز است. بخش آبگریز مولکول های غیر قطبی را احاطه می کند و بخش آبدوست با مولکول های محلول (آب) پیوند ایجاد می کند بنابراین کل فرآیند مانند از بین بردن لکه به وسیله مواد شوینده است.

اسید سولفونیک یک ماده شیمیایی مصنوعی است که معمولاً برای تولید مواد شوینده، رنگ های محلول در آب و کاتالیزورها، داروسازی سولفونامید و رزین های تبادل یونی استفاده می شود. اسید سولفونیک یک اسید متفاوت است زیرا عناصر شیمیایی و خواص فیزیکی توسط طول زنجیره آلکیل تعیین می شود. برای خرید اسید سولفونیک به شرکت های تولید و توزیع مواد شیمیایی مراجعه کنید.

خواص شیمیایی و فیزیکی اسید سولفونیک

  • فرمول شیمیایی آن R-S(=O)2-OH است.
  • شکل ظاهری: کریستال ها یا ورقه های مرطوب خاکستری متمایل به زرد با بوی تند.
  • جرم مولکولی: 158.2
  • نقطه جوش: 190 درجه سانتی گراد
  • نقطه ذوب: 51 درجه سانتی گراد
  • چگالی نسبی (آب = 1): 1.3 (47 درجه سانتی گراد)
  • حلالیت در آب : 93
  • چگالی نسبی بخار (هوا = 1): 5.5
  • نقطه اشتعال: 113 درجه سانتی گراد

اسیدهای سولفونیک اسیدهای قوی هستند و با جایگزینی الکتروفیلی می تواند گروه های دیگر را بر روی حلقه بنزن قرار داد.

روش تولید اسید سولفونیک

اسید سولفونیک یک ترکیب شیمیایی ساخته دست بشر است. این اسید توسط فرآیند سولفوناسیون تولید می شود. سولفوناسیون یعنی ترکیبی که گروه  (SO2 OH-) را در ساختار مولکولی خود دارد.  رایج ترین عوامل سولفونه کننده عبارتند از اسید سولفوریک غلیظ، بخار اسید سولفوریک (اولیوم)، گوگرد، اسید کلرو سولفونیک و سولفور. این ترکیب به طور کلی از سولفوناسیون خطی - آلکیل بنزن به دست می آید.

کاربردهای اسید سولفونیک

این ترکیب آلی حاوی گروه عاملی RSO2OH است که از یک اتم گوگرد، متصل به یک اتم کربن که ممکن است بخشی از یک هیدروکربن بزرگ آلیفاتیک یا معطر باشد تشکیل شده است که همچنین به سه اتم اکسیژن پیوند دارد.

اسید سولفونیک یکی از رایج ترین ترکیبات آلی گوگردی است. این اسید آزاد معمولاً در سنتز آلی به عنوان کاتالیزور استفاده می شود، در حالی که نمک ها و سایر مشتقات آن پایه و اساس تولید شوینده ها، رنگ ها و کاتالیزورهای محلول در آب، سولفونامیدهای دارویی و رزین های تبادل یونی را تشکیل می دهند.

از آنجایی که اسید سولفونیک بسیار اسیدی است، معمولاً به صورت نمک وجود دارد، بنابراین محلول در آب است. برای تثبیت این اسید هنگام استفاده در حمام های آبی رنگ، اسید سولفونیک در مولکول های آلی مانند رنگ ها وارد می شود. این اسید با اجازه دادن به رنگ برای چسبیدن بیشتر به پارچه، ثبات شستشوی رنگ های پشم و ابریشم را نیز افزایش می دهد.

با هیدرولیز سولفونیل هالیدها و پیش سازهای مرتبط، اسید سولفونیک تهیه می شود. به طور مشابه، سولفونیل کلرید مشتق از پلی اتیلن به اسید سولفونیک هیدرولیز می شود. کمپلکس های فلزی این ترکیب در صنعت و آزمایشگاه به عنوان کاتالیزورهای همگن برای سنتز ترکیبات آلی در سیستم های دو فازی (مثلاً در مخلوط آب و یک حلال آلی) استفاده می شود.

مهمترین کاربرد اسید سولفونیک به عنوان شوینده است که از نمک های سدیم اسیدهای آلیفاتیک بلند زنجیر یا سولفونیک معطر استفاده می شود. برخلاف صابون‌ های معمولی حاوی نمک‌ های کربوکسیلیک اسید، صابون‌ های حاوی سولفونات در آب سخت کف تولید می کنند زیرا مانند کربوکسیلات ‌ها، یون‌های کلسیم و منیزیم موجود در آب سخت رسوب‌ های سولفونات نامحلول را تشکیل نمی ‌دهند. برای خرید اسید سولفونیک به سایت های فروش مواد شیمیایی مراجعه نمایید.

خطرات شیمیایی اسید سولفونیک

این اسید با گرم شدن تجزیه می شود و دودهای سمی و خورنده تولید می کند. به شدت با بازها واکنش نشان می دهد و خورنده است. به شدت با اکسیدان ها واکنش نشان می دهد. به فلزات زیادی حمله می کند. گاز آن نیز قابل اشتعال است و می تواند منفجر شود. خورندگی آن مشابه اسید سولفوریک در غلظت 100 درصد است.

استنشاق

استنشاق بخار یا ذرات معلق در هوای اسید سولفونیک می تواند باعث تحریک تنفسی شود زیرا این ذرات دارای گازهای اکسید گوگرد SO2 و SO3 هستند که می توانند H2S را تشکیل دهند که سمی است.

گوارشی

مصرف  این اسید می تواند باعث تحریک شدید دستگاه گوارش شود، حتی اگر در مقادیر کم مصرف شود. این تحریک با حالت تهوع ، استفراغ و درد شکم خود را نشان می دهد  .

پوست

در هنگام تماس با پوست باعث تحریک شدید و سوختگی شیمیایی می شود زیرا اسید سولفونیک برای پوست خورنده است. برای خرید اسید سولفونیک می توانید از طریق اینترنت اقدام نمایید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : اسید سولفونیک , کاربردهای اسید سولفونیک , روش تولید اسید سولفونیک , خطرات شیمیایی اسید سولفونیک, , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 183 تاريخ : پنجشنبه 21 بهمن 1400 ساعت: 21:20

اسید بنزوئیک یک ترکیب آلی است که با فرمول شیمیایی C6H5COOH توصیف می شود و شامل یک گروه کربوکسیل است که به یک حلقه بنزن متصل است. بنابراین، اسید بنزوئیک یک اسید کربوکسیلیک معطراست که این نام از صمغ بنزوئین گرفته شده است که برای مدت طولانی تنها منبع تولید این ماده بود. این ترکیب در شرایط عادی به صورت جامد کریستالی و بی رنگ وجود دارد.

مولکول اسید بنزوئیک (به ویژه حلقه بنزن) غیرقطبی و در نتیجه آبگریز است. این آبگریزی مانع از حل شدن آن در آب در دمای اتاق می شود . در صورت آزاد شدن در آب، اسید بنزوئیک به آسانی تجزیه می شود (نیمه عمر 0.2-3.6 روز).

ساختار اسید بنزوئیک

اسید بنزوئیک دارای فرمول تجربی  C7H6O2 و فرمول مولکولی C6H5COOHاست. این ترکیب از یک حلقه شش کربنی با پیوندهای تک و دوگانه متناوب و همچنین گروه COOH متصل به حلقه تشکیل شده است.

خواص فیزیکی و شیمیایی اسید بنزوئیک

  • در حالت جامد ماهیت کریستالی دارد و بدون رنگ است
  • این ترکیب به دلیل حلقه آروماتیک کمی خوشبو است.
  • چگالی این ترکیب در دمای 130 درجه سانتیگراد به 1075 گرم در سانتی‌متر مکعب کاهش می‌یابد .
  • نقطه ذوب اسید بنزوئیک 122.3 درجه سانتیگراد است.
  • جرم مولی اسید بنزوئیک - 122.12 گرم در مول است.
  • حلالیت آن در آب به ترتیب 44/3 گرم و 31/56 گرم در لیتر در محدوده دمایی 25 درجه سانتی گراد و 100 درجه سانتی گراد است.
  • اسید بنزوئیک در بنزن، تتراکلرید کربن، استون و الکل محلول هستند.
  • ثابت تفکیک pka اسید بنزوئیک 4.2 است .

روش تولید اسید بنزوئیک

دو نوع بنزوئیک اسید وجود دارد، یکی شکل طبیعی است که از گیاهان استخراج می شود و می توان از آن به عنوان طعم دهنده با شماره 2131 FEMA استفاده کرد. دیگری پرمصرف ترین آن است که از سنتز تولوئن به دست می آید:

بنزوئیک اسید عمدتا از طریق اکسیداسیون فاز مایع تولوئن (از فرآوری پتروشیمی) با اکسیژن در حضور کاتالیزور کبالت تولید می شود. اگر برای کاربردهای غذایی و دارویی استفاده شود، سایر فرآیندهای تولید (مانند تصعید، تبلور مجدد و خنثی‌سازی) برای خالص‌سازی اسید بنزوئیک خام انجام شود، زیرا ممکن است حاوی محصولات جانبی مانند بنزآلدئید، بنزیل الکل و بنزیل بنزوات باشد.

کاربرد های اسید بنزوئیک در صنایع

اسید بنزوئیک در مواد غذایی، نوشیدنی، داروسازی، محصولات بهداشتی و مراقبت شخصی، کشاورزی، خوراک دام و طیور استفاده می شود. این اسید با گرید غذایی E210  به عنوان نگهدارنده از رشد کپک، مخمر و برخی باکتری ها در مواد غذایی جلوگیری می کند. این ماده برای حفظ مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی در آب میوه، نوشیدنی های گازدار، نوشابه ها و ترشی ها استفاده می شود.

بنزوئیک اسید E210 و نمک سدیم آن را می توان به عنوان عامل باکتریواستاتیک در خمیر دندان، مربا و یا دیگر مواد غذایی استفاده کرد. از آن در رنگرزی و چاپ نیز استفاده می شود. همچنین به عنوان واسطه های دارویی، برای تولید نرم کننده و ادویه جات و به عنوان عوامل ضد زنگ تجهیزات فولادی در صنعت کاربرد دارد.

این اسید در تولید مواد غذایی و نگهدارنده های صنعتی بنزوات سدیم و پتاسیم استفاده می شود. به عنوان یک بلوک ساختمانی در سنتز رزین های آلکیدی، به عنوان یک تقویت کننده عملکرد در رزین های آلکیدی، الیاف پلی استر و به عنوان ماده اولیه برای تولید نرم کننده های کاپرولاکتام و گلیکول دی بنزوات استفاده می شوند.

در داروسازی اسید بنزوئیک به عنوان نگهدارنده مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب در محیط اسیدی استفاده می شود، اما در یک محیط قلیایی فعالیت حفاظتی خود را از دست می دهد زیرا به یون های تشکیل دهنده تقسیم می شود.

اسید بنزوئیک سطح گلیسین در خون را کاهش می دهد زیرا یک پیوند آمیدی بین بنزوات و گلیسین به وجود می آید که از طریق دستگاه ادراری دفع می شود.

در محصولات بهداشتی و مراقبت شخصی

اسید بنزوئیک را می توان در بسیاری از لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی، از جمله محصولات کودک، محصولات حمام، صابون ها و شوینده ها، آرایش چشم، رژگونه ها، محصولات پاک کننده، محصولات آرایشی، و همچنین محصولات مراقبت از مو، ناخن و پوست استفاده کرد.

علاوه بر این اسید بنزوئیک به عنوان نگهدارنده در صنعت کشاورزی در خوراک دام و طیور به کار برده می شود. اسید بنزوئیک همچنین در ساخت طعم دهنده ها و عطرهای مصنوعی و برای طعم دادن به تنباکو استفاده می شود.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : اسید بنزوئیک , اسید بنزوئیک چیست؟ , کاربردهای اسید بنزوئیک , ساختار اسید بنزوئیک, نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 309 تاريخ : چهارشنبه 20 بهمن 1400 ساعت: 20:36

قیمت پودر کلر بر اساس مارک و کیفیت آن متفاوت است و شما می توانید از انواع خارجی و ایرانی آن برای ضدعفونی آب استخر استفاده کنید. در مقایسه باید گفت که کلر مایع کم هزینه تر و ناپایدار است ولی کلر پودری به شکل تثبیت شده و جامد است و در استخر به راحتی حل می شود.

انواع کلر رایج ترین ضدعفونی کننده های مورد استفاده در جهان هستند. لازم به ذکر است که کلر واقعی فقط به صورت گازی موجود است. نوع مورد استفاده در استخر شما (اسید هیپوکلروس) از این شکل گرفته شده و با مواد شیمیایی مختلف مخلوط می شود تا به صورت جامد یا مایع درآید.

کلر مقرون به صرفه ترین راه برای ضدعفونی کردن استخر است. تقریباً 100 سال است که محصول انتخابی بوده است. برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی به اندازه کافی ایمن و در غلظت های مناسب برای کشتن باکتری ها، میکروب ها و ویروس ها قوی است. همچنین با ضدعفونی کردن، اکسید می شود و به تمیز نگه داشتن استخر کمک می کند. با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید به جزئیات بیشتری بپردازیم.

تفاوت بین کلر تثبیت شده و غیر تثبیت شده

کلر تثبیت شده به عنوان یک ضد عفونی کننده در کلر زنی اتوماتیک استفاده می شود. برای ضدعفونی روزانه بهترین است زیرا ماندگاری بیشتری دارد. این نوع کلر به صورت زبانه ای (یا پوکه ای) یا به صورت دانه ای وجود دارد و می تواند به روش های مختلفی توزیع شود.

کلریناتورهای شناور از زبانه ای استفاده می کنند و مواد شیمیایی را در طول زمان توزیع می کنند. بیشتر کلرسازهای شناور بسته به شرایطی مانند فصل و اندازه استخر شما می توانند بین دو تا هشت هفته کلر را در خود نگه دارند. یک فیدر اتوماتیک نیز به روشی مشابه کار می کند و به آن اجازه می دهد به آرامی و عمدی با آب استخر مخلوط شود. این نوع کلر معمولاً در یک سطل بزرگ عرضه می شود.

کلر تثبیت نشده برای شوک زدن هفتگی استفاده می شود. علاوه بر این، برای دادن دوز بالای کلر به استخر شما برای ضدعفونی سریع آب پس از استفاده زیاد استفاده می شود. کلر تثبیت نشده غلظت سریع و بالا را فراهم می کند و باکتری ها و دیگر چیزهای مضر را در آب از بین می برد. همچنین در کنترل جلبک ها، از بین بردن آلاینده های آلی و بازگرداندن شفافیت آب مفید است. بهتر است قبل از رفتن به استخر منتظر بمانید زیرا سطح کلر مایع پس از شوک بالا خواهد بود، اما شنا کردن پس از تنها 24 ساعت بی خطر است.

هر نوع کلری برای هدف خاصی طراحی شده است و قیمت پودر کلر نیز بر این اساس متفاوت است. استفاده از کلر استخر شما را تمیز، شفاف و درخشان نگه می دارد.

تفاوت کلر مایع در مقابل پودر کلر

اکنون که تفاوت بین کلر تثبیت شده و ناپایدار را می دانیم، بیایید به تفاوت بین کلر مایع و پودری (یا دانه ای) نگاه کنیم. هر دوی این نوع کلر ناپایدار در نظر گرفته می شوند. با این حال، برخی از شباهت ها و تفاوت های عمده وجود دارد.

شباهت ها:

  • غلظت کلر موجود بیشتر از کلر مورد استفاده در کلرزنی روزانه
  • تقریباً همه میکروارگانیسم های زنده، باکتری ها و آلاینده ها را از بین می برد
  • آب کدر استخر را سریع پاک کنید و به کنترل جلبک ها کمک کنید

تفاوت:

  • کلر مایع به طور کلی 60-80٪ ارزان تر از نسخه گرانول است
  • در ظروف قابل شارژ مجدد عرضه می شود، در حالی که کلر پودری یک بار مصرف است
  • نیازی به حل شدن در آب ندارد زیرا از قبل مایع است
  • بدون پوسته پوسته شدن است و اثری بر جای نمی گذارد
  • کلر پودری سریع حل می شود، حمل راحت تر و برای مدت طولانی قابل نگهداری است

کلر پودری را می ‌توان مستقیماً در استخر ریخت، اما بیشتر آن‌ها باید در آب مخلوط شوند تا به خوبی حل شوند. حتما دستورالعمل ها را با دقت بخوانید. اگر دانه هایی در کف استخر باقی مانده است، مطمئن شوید که آنها را به سرعت حل کنید. برخی از افراد بسته های کوچک تر را ترجیح می دهند زیرا به راحتی حمل می شوند.

در نهایت انواع کلر استخر شما را ضد عفونی می کند. عوامل زیادی مانند بودجه، اندازه استخر و آب و هوا می توانند بر تصمیم شما تأثیر بگذارند. برای مشاوره تخصصی و خدمات و آگاهی از قیمت پودر کلر می توانید به فروشگاه های مواد شیمیایی استخر در شهر خودتان مراجعه کنید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : پودر کلر , قیمت پودر کلر , پودر کلر تثبیت شده , پودر کلر تثبیت نشده , مزایای پودر کلر , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 369 تاريخ : سه شنبه 19 بهمن 1400 ساعت: 14:59

قیمت قرص کلر آنزیم دار، معمولا بالاتر از قیمت قرص های دیگر کلر موجود در بازار است. این قرص های کلر خواص بیشتری برای ضدعفونی کردن آب استخر شما دارند. برای خرید این نوع از قرص های کلر، می توانید به سایت های اینترنتی فروش محصولات شیمیایی مراجعه کنید و با خرید از این فروشگاه ها قرص کلر خود را درب منزل تحویل بگیرید. استفاده از قرص های کلر یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین روش ضد عفونی و تصفیه آب است.

کلرزنی برای آب آشامیدنی به اوایل قرن بیستم باز می گردد. بلافاصله پس از آن، استفاده از کلر برای ایمن کردن استخرهای شنا نیز شروع شد. با محبوب شدن استخرهای شنای خانگی، روشی سریع و آسان برای افراد عادی ایجاد شد تا به سرعت، به راحتی و بدون خطر تماس مستقیم با مواد شیمیایی خطرناک، کلر را به آب اضافه کنند. قرص های کلر به روشی محبوب برای دستیابی به این هدف تبدیل شده اند. در استخرهای کوچک می توان از قرص های کلر به عنوان منبع اصلی کلر استفاده کرد.

قرص کلر در استخرها برای از بین بردن باکتری ها، جلوگیری از رشد جلبک ها و حفظ سطح pH که برای شناگران بی خطر است، استفاده می شود. قرص های کلر به آرامی در آب حل می شوند و کار تعمیر و نگهداری را برای صاحبان استخر آسان می کنند. قرص های کلر یکی از مقرون به صرفه ترین راه ها برای ضدعفونی کردن و تمیز نگه داشتن آب استخر ها هستند.

قیمت قرص کلر آنزیم دار  که حاوی اسید سیانوریک و همچنین کلر است کمی بالاتر است و به ثابت نگه داشتن سطح pH استخر بسیار کمک می کند. شما می توانید برای استفاده از قرص های کلر از یک دستگاه پخش کننده قرص استفاده کنید. اگر قرص ها را مستقیماً داخل استخر قرار دهید، ممکن است باعث تغییر رنگ ، خوردگی کفگیر و تجهیزات گرمایشی شود. پخش کننده های قرص به کلر اجازه می دهد، تا بدون آسیب رساندن به استخر شما به خوبی در آب حل شوند.

فواید استفاده از قرص های کلر

قرص های کلر گلوله های جامد یک ترکیب شیمیایی حاوی کلر هستند که برای ضدعفونی و تصفیه آب آشامیدنی و آب مورد استفاده در استخرها استفاده می شود. کلر مدت‌هاست که برای از بین بردن باکتری ‌ها و میکروب ‌های موجود در آب استفاده می‌ شود. اما باید توجه داشته باشید کلر در شکل گازی خود سمی و بسیار خطرناک است. اما قرص کلر آنزیم دار اگر به صورت صحیح استفاده شوند، بسیار ایمن هستند. برخی از فواید استفاده از قرص کلر عبارتند از:

  • قرص های کلر یک پسماند قوی در سیستم توزیع فراهم می کند.
  • قرص های کلر را می توان به راحتی به کلرامین تبدیل کرد که همچنین یک پسماند قوی ایجاد می کند و محصولات جانبی تولید نمی کند.
  • استفاده از قرص کلر آسان است.
  • قرص کلر یک ماده ضد عفونی کننده نسبتا ارزان است.

در استخرها از قرص کلر نه تنها برای از بین بردن باکتری های موجود در آب بلکه برای جلوگیری از رشد جلبک ها و حفظ سطح pH مناسب نیز استفاده می شود. سطح pH دارای درجه بندی در مقیاسی است که نشان می دهد یک ماده چقدر اسیدی یا بازی است. سطح pH ایمن برای استخرها بین 7.2 تا 7.6 است.

با این حال، درمان منظم استخر با قرص ‌های کلر معمولاً تضمین می ‌کند که آب سالم بماند. استفاده مداوم از کلر می تواند باعث ترکیب شدن مواد شیمیایی و بی اثر شدن آنها شود. بیشتر استخرها باید هفته ‌ای یک ‌بار شوک زده شوند تا اطمینان حاصل شود که آب برای شنا در آن بی‌ خطر است. کلر در غلظت‌ های بالا را می ‌توان در قرص ‌ها و اشکال دیگر برای شوک دادن به استخر خریداری کرد.

تولید کنندگان اکثر جکوزی ها و اسپاها استفاده از قرص کلر آنزیم دار یا سایر محصولات مبتنی بر کلر را برای ضدعفونی کردن آب توصیه می کنند. استفاده از این قرص ها بسیار آسان است و شما می توانید آنها را به روش های بسیار زیادی استفاده کنید. برای دریافت نتیجه بهتر  و آشنایی با قیمت قرص کلر آنزیم دار توصیه می شود، با متخصصان یا فروشندگان قرص های کلر مشورت کنید.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : قرص کلر , قرص کلر آنزیم دار , فواید استفاده از قرص کلر , روش استفاده از قرص کلر , قیمت قرص کلر آنزیم دار , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 150 تاريخ : سه شنبه 19 بهمن 1400 ساعت: 2:27

هیپوکلریت سدیم به صورت یک پودر سفید جامد نیز در بازار یافت می شود. اما این ترکیب شیمیایی بیشتر به صورت محلول در آب استفاده می شود. محلول ‌های هیپوکلریت سدیم معمولاً سفید کننده نامیده می ‌شوند، اگر چه سفید کننده خانگی حاوی مقادیر کمی از چندین ترکیب دیگر از جمله هیدروکسید سدیم و هیپوکلریت کلسیم است.

بطورکلی هیپوکلریت سدیم یک ماده شیمیایی متشکل از کلر و هیدروکسید سدیم است. سفید کننده یا هیپوکلریت سدیم به صورت محلول قابلیت تمیز کنندگی، ضدعفونی کنندگی و سفید کنندگی بالایی دارد. هیپوکلریت سدیم حل شده در آب، دارای pH قلیایی قوی است که می تواند پوست را تحریک کند. مواد قلیایی های قوی می توانند به اندازه اسید ها خطرناک باشند و می توانند در تماس با پوست باعث سوختگی شدید شوند.

هیپوکلریت سدیم هنگام حل شدن در آب اسید هیپوکلرو، که یک اسید ضعیف اما عامل اکسید کننده قوی است را تشکیل می دهد، که مسئول اثر سفید کنندگی این ترکیب شیمیایی است. اسید هیپوکلروس می تواند با رنگ های موجود در لباس واکنش نشان دهد، پیوندها را بشکند و از جذب نور مرئی توسط مولکول ها جلوگیری کند.

خواص و ویژگی پودر هیپوکلریت سدیم

 این ترکیب شیمیایی همچنین دارای فعالیت ضد میکروبی است، زیرا می تواند با پروتئین ها و DNA باکتری ها واکنش نشان دهد و همچنین غشای سلولی آنها را تجزیه کند. برای دستیابی به این اثر، غلظت بسیار کم اسید هیپوکلرو مورد نیاز است.

احتمالاً می‌ دانید که به دلیل واکنش ‌های بالقوه خطرناکی که ممکن است رخ دهد، توصیه رایج این است که محصولات پاک کننده خانگی را با یکدیگر مخلوط نکنید. به عنوان مثال، برخی از پاک کننده های موجود ممکن است حاوی اسید هیدروکلریک باشند. اگر این مواد با سفید کننده مخلوط شوند، می تواند با هیپوکلریت سدیم واکنش داده و گاز سمی کلر را تشکیل دهد. حتی مخلوط کردن مقادیر کمی از این پاک کننده ها می تواند منجر به تولید حجمی از گاز کلر شود که یک محرک ریه است.

هیپوکلریت سدیم به عنوان یک ضد عفونی کننده در استخرها نیز کاربرد دارد. اگرچه ممکن است انتخاب مناسبی نباشد زیرا کنترل آن دشوار و سمی است. بنابراین، هیپوکلریت کلسیم معمولاً به جای آن استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی اسید هیپوکلرو را در آب تشکیل می دهد که همانطور که قبلا ذکر شد دارای خواص ضد میکروبی است.

پودر هیپوکلریت سدیم برای چه مواردی استفاده می شود؟

پودر هیپوکلریت سدیم به مقدار زیاد در طیف وسیعی از صنایع و حتی محصولات مصرفی استفاده می شود. این کاربرد ها شامل تصفیه آب، تولید کاغذ، تولید بسیاری از محصولات پاک کننده و ضدعفونی کننده های مورد استفاده در خانه ها، بیمارستان ها و محیط های تجاری است.

هیپوکلریت سدیم همچنین در مقیاس عظیمی در کشاورزی و صنایعی مانند مواد شیمیایی، تولید رنگ، آهک، مواد غذایی، شیشه، داروسازی، مواد مصنوعی و دفع زباله نیز استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی اغلب برای کاهش بو به فاضلاب صنعتی اضافه می شود، زیرا H2S و آمونیاک را خنثی می کند. همچنین از آن برای سم زدایی حمام های سیانید مورد استفاده در فرآیندهای آبکاری فلز و جلوگیری از رشد جلبک ها و صدف ها در برج های خنک کننده نیز استفاده می شود.

چگونگی عملکرد هیپوکلریت سدیم

هیپوکلریت سدیم در سال 1785 توسط کلود لوئیس برتوله فرانسوی کشف شد. این ترکیب شیمیایی سپس توسط شرکت Javel با نام liqueur de Javel به مردم معرفی شد. از هیپوکلریت سدیم ابتدا برای سفید کردن پنبه استفاده می شد، اما به زودی به ترکیبی محبوب برای سفید کردن سایر مواد لباس تبدیل شد. هیپوکلریت سدیم می تواند لکه ها را در دمای اتاق از روی لباس پاک کند. در فرانسه هیپوکلریت سدیم هنوز هم به نام آب ژاول شناخته می شود.

این ترکیب شیمیایی بسیار واکنش پذیر بوده و در واقع ناپایدار است. گاز کلر که در معرض اتمسفر قرار می گیرد با سرعت قابل توجهی از محلول تبخیر می شود و در صورت گرم شدن هیپوکلریت سدیم به نمک و اکسیژن تبدیل می شود.

وقتی هیپوکلریت سدیم با میکروب‌ ها واکنش نشان می ‌دهد، به پروتئین‌ های موجود در سلول‌ ها حمله می ‌کند و باعث تجمع پروتئین‌ ها و در نتیجه مرگ سلول می ‌شود. همچنین می تواند باعث ترکیدن غشای سلولی شود. این حمله با طیف وسیع باعث می شود که این ترکیب شیمیایی در برابر طیف وسیعی از باکتری ها موثر باشد و به عنوان یک ضد عفونی فوق العاده برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

شیمی نو...
ما را در سایت شیمی نو دنبال می کنید

برچسب : هیپوکلریت سدیم , هیپوکلریت سدیم چیست؟ , کاربرد هیپوکلریت سدیم , ویژگی هیپوکلریت سدیم , روش عملکرد هیپوکلریت سدیم , , نویسنده : شیمی دان shimino بازدید : 267 تاريخ : يکشنبه 17 بهمن 1400 ساعت: 16:31